KAN Finans ble etablert i januar 2014 med mål om å bli den viktigste lærings- og kompetanseleverandøren til rådgivere og ledere i finansnæringen. I dag er vi den største. Dere må vurdere om vi også er den viktigste. Takk for tilliten!
I takt med utvidelsen av antall autorisasjoner, og etter forespørsler fra kundene, er tjenestespekteret utvidet med et bredt spekter av opplæringer og trening. Antihvitvask, bærekraft og lederopplæring er eksempler på dette.
Finansnæringen og vår kundeliste omfatter banker, låneformidlere og andre finansieringsselskaper, forsikringsselskaper og deres agenter, fondsforvaltere og inkassoselskaper. Noen av opplæringene våre er også relevante for selskaper i andre bransjer.
Antall ansatte er også økt. I starten hadde alle erfaring fra finansnæringen. Nå er vi en god blanding der flere enn halvparten av oss har finanserfaring. I tillegg har vi knyttet til oss eksterne fagpersoner. Laget er styrket med ansatte som er eksperter på å lage digital opplæring, og egne som følger opp kursdeltakerne.
Vi ønsker å være en samarbeidspartner innen kompetanseutvikling for våre kunder, mer enn en leverandør. Den nevnte blandingen av kunnskaper, ferdigheter og erfaring, pedagogikk, digitale virkemidler og løpende oppfølgingen, gir grunnlaget for fleksibilitet og skreddersøm.
Opplæringen skal være praksisnær og sette deltakerne i stand til å ta kunnskapen i bruk. Derfor varierer vi bruken av pedagogiske og grafiske virkemidler. Spennet går fra kompendier med tekst, via øvingsoppgaver, film, e-læringer, podcast og interaktive simuleringer, til webinarer og fagdager.
Der autorisasjoner og temaer overlapper, sørger vi for at deltakerne får tilgang til det de trenger. De skal ikke behøve å lure på om alle deler av opplæringen de møter er relevant for det behovet de har.
Grunntanken i alt vi gjør finnes igjen i våre interne verdier:
PERSONLIG
Kursdeltakerne og våre kontaktpersoner skal oppleve personlig oppfølging. Vi ønsker å være en fleksibel samarbeidspartner som tilbyr kunde- og behovstilpasset skreddersøm.
INSPIRERENDE
Vi er genuint opptatt av at kandidatene skal lære og bli trygge nok til at de kan ta kunnskapen i bruk. Om ikke alt fagstoff er like inspirerende, skal selve læreprosessen være det.
TRYGG
Det skal være trygt å gjennomføre opplæring hos KAN Finans. Mangler vi nødvendig fagkunnskap internt, bruker vi troverdige samarbeidspartnere. Materiellet oppdateres selvfølgelig.
DYNAMISK
Teknologiske og pedagogiske nyvinninger implementeres raskt, når de gir læringsutbytte. Underholdningsverdien kan bidra til å inspirere, men den skal ikke gå på bekostning av tryggheten.
Unicef tilbyr, blant annet, helse, skoler og opplæring. KAN Finans tilbyr opplæring. Perfekt! I stedet for julegaver til ansatte og forbindelser, er KAN Finans Bedriftsfadder for Unicef.
KAN Finans støtter også Kreftforeningen årlig.
Intermezzon er et svensk ed-tech selskap. De leverer Palms, som er den læringsplattformen vi bruker til KAN Akademiet. Vi har samarbeidet fra vi startet opp, og KAN Finans er en stor og viktig nok kunde til å kunne påvirke utviklingen av Palms.
Finanskompetens har siden 2001 jobbet for å styrke kunnskap, kompetanse og overholdelse av regelverk innen finansbransjen. KAN Finans samarbeider med Finanskompetens på bærekraft.
BDO er et internasjonalt rådgivnings- og revisjonsselskap med dypt fotfeste i norsk samfunns- og næringsliv.
BDO bistår KAN Finans med sensoroppdrag og utvikling av opplæringsmateriellet innen kreditt og inkasso.
We Are Learning er et norsk ed tech-selskap som utvikler verktøy for å skape interaktivitet i 3D. Vi har vært utviklingspartner med We Are siden de startet opp.
Finansnæringen er omfattet av strenge regler, som stiller krav til at finansbedrifter jobber proaktivt med bærekraft, rapportering og åpenhet. KAN Finans er ikke omfattet av det samme regelverket, men vi ønsker å ta vårt ansvar og vår påvirkning på alvor. KAN Finans ble derfor sertifisert som Miljøfyrtårn i 2025.
Selskapet har ingen fysisk produksjon av varer og tjenestene vi leverer er i all hovedsak digitale. Likevel ønsker vi å være bevisste på hvordan selskapets aktiviteter kan påvirke miljøet negativt. Selskapet har derfor satt seg mål knyttet til energiforbruk, avfall, Co2 utslipp som følge av reiseaktivitet og arbeidsmiljø.
Lenke til rapporter: