Compliance


Finansbransjen er blitt pålagt mange lover og regler de siste årene, og god opplæring innen disse emnene er viktig.
I tillegg til å ha god kjennskap til regelverket, må man også forstå og bruke denne kunnskapen i hverdagen. Det har vi fokus på i våre opplæringer. 

  • Antihvitvasking

    God kunnskap om hvitvasking og hvordan det kan forekomme, er viktig for å forstå «hvordan de kan gjenkjenne indikasjoner på hvitvasking og terrorfinansiering», som er kravet i lovens § 36. Vi ønsker å ha fokus på dette og Økokrim sin uttalelse: «En god jobb med kundetiltak krever en god førstelinje, de må være trygge på når de skal stille spørsmål. Det er ikke nok med en god hvitvaskingsavdeling.» 


    Grunnopplæringen i Antihvitvasking skal gi den ansatte et overordnet bilde av hvorfor man jobber med antihvitvasking i finansbransjen og hvilke plikter som hviler på den enkelte bedrift og ansatt. Opplæringen har en praktisk tilnærming og består av ulike moduler som kan tilpasses den enkeltes rolle.


    Grunnopplæringen kommer derfor i tre ulike versjoner – Antihvitvasking for: 


    • ansatte i kundeposisjon 
    • IT/stab osv. 
    • ledelse/styret 

    Kursene kan gjennomføres i eget tempo, og er tilgjengelig 24/7. Alt materiell, med oppgaver og andre læringsaktiviteter, gjennomføres i KAN Akademiet. Der dokumenteres gjennomføringen, og nærmeste leder kan følge opp fremdriften til egne ansatte. Det er også enkelt å hente ut dokumentasjon til et ev. tilsyn. 

  • Årlig kunnskapsoppdatering

    Vi leverer korte, praktiske oppdateringsmoduler, knyttet til reglene om kundetiltak og undersøkelsesplikt. Vi anbefaler at disse gjennomføres løpende gjennom året. Kunden kan velge ønsket antall moduler til de årlige oppdateringene. 


    Kundecasene er «ferskvare» og dagsaktuelle. De tjener som påminnelser og oppdateringer for de ansatte på hvitvaskingsområdet gjennom året, og bidrar til å holde fokus. Ansatte slipper å gjennomføre den samme opplæringen flere ganger, og vil få en større forståelse for fagemnet ved å se hvordan hvitvasking kan skje – ikke bare gjennom bank. Oppdateringene er varierte både faglig, og i form og design. 

  • Personvern (GDPR)

    Vi legger igjen store mengder personopplysninger og elektroniske spor i hverdagen. Uten regulering ville alt ligge til rette for et overvåkningssamfunn, der pengesterke aktører eller staten kunne hatt full oversikt over våre liv. I tillegg kommer risikoen for andre typer misbruk av personopplysninger. Det er her GDPR kommer inn. 


    Grunnopplæringen i GDPR gir kandidaten en grunnleggende forståelse av personvernreglementet. Dette er en digital e-læring som har en varighet på ca. 30 minutter. Opplæringen inkluderer temaene: 


    • Introduksjon 
    • Personvernprinsippene 
    • Virksomhetens plikter 
    • Den registrertes rettigheter 
    • Personopplysningens reise 

    Kursene kan gjennomføres i eget tempo, og er tilgjengelig 24/7. Alt materiell, med oppgaver og andre læringsaktiviteter, gjennomføres i KAN Akademiet. Der dokumenteres gjennomføringen, og nærmeste leder kan følge opp fremdriften til egne ansatte. Det er også enkelt å hente ut dokumentasjon til et ev. tilsyn. 

  • Antikorrupsjon

    Korrupsjon refererer til handlinger der en person tilbyr eller mottar en "utilbørlig fordel" i tilknytning til sin stilling. Selv om Norge har lite korrupsjon, har vi sett avsløringer av korrupsjonssaker hvert år, spesielt i offentlig sektor og i finanssektoren. Å avgjøre hva som regnes som en "utilbørlig fordel" kan være vanskelig, da det ofte avhenger av konteksten og kan variere mellom kundebehandling og korrupsjon. 


    Grunnopplæringen i antikorrupsjon er en praktisk rettet e-læring med en gjennomføringstid på rundt 30 minutter. Opplæringen inneholder reelle eksempler fra rådgiverhverdagen, der den ansatte må vurdere og ta stilling til dilemmaer i simulerte kundemøter. 


    Kurset kan gjennomføres i eget tempo, og er tilgjengelig 24/7. Alt materiell, med oppgaver og andre læringsaktiviteter, gjennomføres i KAN Akademiet. Der dokumenteres gjennomføringen, og nærmeste leder kan følge opp fremdriften til egne ansatte. Det er også enkelt å hente ut dokumentasjon til et ev. tilsyn.