Etter mer enn 20 års erfaring som trener og foreleser for ledere i næringslivet og ved flere universitet, kan vi skreddersy ulike programmer etter den enkelte kundes behov og ønske.
Samtidig har vi utviklet tre ulike programmer som kan gjennomføres bedriftsinternt på forespørsel: “Ny som leder – eller en oppfrisking”, “Leder for læring” og “Salgsleder – Leder for kunderettet avdeling”.
Vi tilbyr også coaching av ledere. Les mer om dette nedenfor.
Ny som leder – eller en oppfrisking
Grunnleggende lederopplæring for ledere med personalansvar.
Mens kunnskap og bevissthet kan læres i webinarer, må praktiske ferdigheter læres i samlinger. Her møtes ledere i samme situasjon og trener sammen. En betydelig del av læringen er den utvekslingen som finner sted mellom lederne.
Innhold:
- Lederrollen – egne og andres forventninger til deg som leder
- Mottak og introduksjon av ny medarbeider – utnytte prøveperioden og gjør medarbeideren produktiv på kort tid
- Motivasjon – hva fungerer
- Tilbakemeldinger – lær å gi effektfulle tilbakemeldinger og evalueringer
- Medarbeidersamtalen – et verdifullt verktøy, om det utføres riktig
Fysisk samling med trening, gruppediskusjoner og forelesninger.
Leder for læring
Bevisstgjøring og trening for ledere som vil ta en aktiv rolle i egne medarbeideres læring og utvikling. Resultater viser at de medarbeiderne som har ledere som engasjerer seg i dem i denne læreprosessen, lærer mer og gjør det bedre faglig. Trolig blir de også bedre medarbeidere og hjelper lederen med å skape bedre resultater i neste omgang.
Deltakerne skal, etter gjennomføring, vite hvordan medarbeiderne best kan støttes i sine læringsbestrebelser. Ved gjennomføring i samling skal deltakerne i tillegg ha trent på gjennomføring av lederferdigheter som observasjon og tilbakemeldinger. Etter gjennomføring skal lederen vite hvordan læringsportalen (PALMS) kan nyttes som verktøy for egen oppfølging.
Innhold:
- Forståelse av medarbeiderens situasjon. Avdekke områder for lederstøtte.
- Verktøy og lederferdigheter:
- Læreplan – bidra til at medarbeideren har en individuell og egnet plan
- Bruk av læringsportalen som Leder
- Empati
- Motivasjon
- Tilbakemeldinger
- Medlytt og observasjon
- Sammøter
Fysisk samling med ferdighetstrening, gruppediskusjoner og korte forelesninger.
3 timers webinar for bevisstgjøring og kunnskap .
Simulert trening i sammøter og tilbakemelding etter samling/webinar.
Salgsleder – Leder for kunderettet avdeling
Dette programmet kan utvides eller konsentreres etter behov og ønske. Innholdet sikter mot å bevisstgjøre og dyktiggjøre lederen i sin rolle som tilrettelegger, motivator og utvikler av egne rådgivere der et spesielt fokus rettes mot salgsledelse.
Innhold:
- Salgsprosessen
- Interessevekkere
- Personligheter – både kunde, rådgiver og leder
- Situasjonstilpasset ledelse
- Kommunikasjon – åpne spørsmål, speiling
- Coaching
- Observasjon
- Tilbakemelding
- Sambesøk
- Motivasjon
- Presentasjonsteknikk
- Inspirerende salgsmøter
Samlingsbasert med mye trening, diskusjoner og noen forelesninger.
3-10 dager avhengig av innhold.
Coaching av ledere
Enkelte ledere som deltar i våre lederprogrammer, ønsker bistand eller en diskusjonspartner i tillegg til selve lederprogrammet. Bistanden kan være å hjelpe den enkelte leder i sin egen utvikling, og/eller å hjelpe lederne med å implementere endringer i enheten de leder.
KAN Finans kan bistå og ta rollen som coach, som gir hjelp til selvhjelp, utfordrer og bidrar til klargjøring. Vi kan også være sparringpartneren som er med og diskuterer lederens ideer. Eller vi kan utarbeide skreddersydde forslag for den enkelte leder. Disse kan være en kombinasjon av de to rollene.
I hvert oppdrag avtaler vi sammen varigheten av samarbeidet og hva som skal være vår rolle. Vår ambisjon er å gjøre den enkelte lederen til en suksess.